Balancehold

Holdet er til dig som er +60 med nedsat balance, i form af fx øget faldtendens, eller frygten for at falde.

Føler du dig usikker når du færdes og er bange for at falde? Så er dette balancehold lige noget for dig.
Den bedste måde at træne din balance på, er at udfordre din balance og genopbygge din muskelstyrke.
Holdet vil begynde med en grundig opvarmning af hele kroppen. Fokus på holdet er statiske og dynamiske balanceøvelser og styrketræning af kroppen. På balanceholdet vil din balance blive udfordret i trygge rammer. Du vil få nogle øvelser, som du kan lave derhjemme, så du kan træne de dage der ikke er holdtræning. Der vil samtidig være plads til socialt samvær med andre i lignende situation som dig – selvfølgelig på afstand af hinanden.
Der bliver taget individuelle hensyn til alle, så holdet bedst muligt er tilpasset til alle.

Hvorfor balancehold?
Nedsat balance kan give usikkerhed i hverdagen, bl.a. i form af frygt for at falde og nedsat mobilitet. Fald er en direkte årsag til funktionstab, morbiditet og død. Størstedelen af frakturer hos ældre mænd, skyldes nedsat balance. Størstedelen af frakturer hos ældre kvinder, skyldes nedsat muskelstyrke. Holdet stiler mod at øge muskelstyrken og balanceevnen – dermed vil du opleve en nedsat faldtendens.

https://ugeskriftet.dk/files/scientific_article_files/2019-08/v70527_0.pdf

Antal deltagere
Max: 6 deltagere

Træningstidspunkt:
Torsdage kl. 13.00 – 13.50

Forløb:
Træningssessionerne varer 50 minutter og forløber 1 gang ugentligt i 8 uger.
Forløbene foregår på lukkede hold, hvilket vil sige, at der maks optages 6 klienter pr. hold.
Ved frafald på holdene vil der optages nye klienter.

Praktisk information:
Ved start og slut af holdet, skal du igennem en balancetest, for at se om din balanceevne er blevet bedre efter forløbet.
Medbring gerne træningstøj/bevægeligt tøj. Der er mulighed for omklædning i klinikken.

Holdansvarlig:
Louise Dueholm Hegnet

Pris:
Kontakt os.